REPELLO

0

سبک:استراتژیک

زمان: ۶۰-۴۵ دقیقه

تعداد:۲ تا ۴نفر

جوایز:ندارد

تولید:شرکت MINDTWISTER

REPELLO در سه گام

گام اول(هدف):

هدف این بازی چیه ؟ اینه که بتونی هرچی بیشتر از مهره های توی صفحه رو بندازی بیرون. در این صورت به ازای هر مهره سیاهی که بندازی بیرون یه امتیاز به ازای هر مهره نقره ای سه امتیاز و به ازای مهره طلایی پنج امتیاز میگیرین.

این بازی عالیه و علاوه بر اینکه خیلی فکریه تو طول بازی از اتفاقایی که توش میوفته تعجب زده میشین!

گام دوم(قوانین):

اولین کاری که باید تو این بازی بکنید مثل هر بازی دیگه ای چیدمان بازیه.

صفحه بازی رو روی میز بذارید و مهره طلایی رو دقیقا وسط بازی بذارید. مهره های نقره ای رو توی چهار تا خونه ای بذارین که حاشیه شون آبیه. چهار تا مهره مشکی هم بذارین توی چهار تا خونه ای که رنگ حاشیه شون خاکستریه.

حالا هر کسی یه دسته مهره مشکی میگیره که توی یک ستون پشت سر هم قرار گرفتن کلا میشه تا چهار نفر با این بازی، بازی کرد که ستون مهره های هر کسی رنگش با بقیه فرق داره.

با توجه به تعداد بازیکنا توی ستون هر کسی یه تعدادی مهره مشکی قرار میگیره

برای دو نفر هرکسی ۱۵ تا مهره مشکی تو ستونش میذاره

برای سه نفر هرکسی ۱۲ تا مهره مشکی تو ستونش میذاره

برای چهار نفر هرکسی ۱۰ تا مهره مشکی تو ستونش میذاره

بعد تمام بازیکنا  ستون مهره هاشون رو میذارن تو یکی از خونه هایی که حاشیه سبز دورشون دارن. بازیکنا میتونن ستون مهره هاشون رو تو هر کدوم از خونه های با حاشیه سبز قرار بدن منتها یه نکته رو باید رعایت کنن دو تا ستون مهره ها نباید دقیقا کنار هم باشن و باید حداقل یه خونه با هم فاصله داشته باشن.

حالا بازی شروع میشه. هر بازیکنی توی نوبتش این چند تا کار رو انجام میده:

۱) ستون مهره هاش رو جابه جا میکنه

۲) واکنش بین مهره ها رو حل و فصل میکنه که بعدا در موردش مفصل توضیح میدیم

۳) مهره هایی که از زمین بیرون انداخته رو جمع میکنه و جلوش میذاره

خوب حالا توضیح موارد بالا:

۱) ستون مهره ها رو جابه جا میکنه: هر بازیکنی توی نوبتش معمولا اولین کاری که انجام میده اینه که ستون مهره هاش رو جابه جا کنه. (این که میگم (معمولا) به خاطر اینه که تو چند مورد استثنا هست که بازیکن اول ستون مهره ها رو جابه جا نمیکنه مثل موقعی که ستون مهره هاش بیرون انداخته شده یا اینکه توی نوبتش ستون مهره هاش توی جایی که هست امکان هیچ حرکتی نداره و باید ستون مهره هاش رو بذاره تو یکی از خونه های با حاشیه سبز. این موارد رو بعدا مفصل توضیح میدیم.). ستون مهره ها میتونه توی همه جهت ها افقی، عمودی و مورب جابه جا بشه . برای اینکه ستون مهره ها رو جابه جا کنید جهتی که میخواین توش جابه جا بشید رو انتخاب کنید. اولین خونه تو راستای مورد نظرتون بهتون میگه که باید چند تا خونه جا به جا بشید. اما تو جابه جا شدنتون دقت کنید اگه تو مسیر حرکتتون یه مهره و یا ستون مهره های بازیکنی دیگه ای بود شما نمیتونید از روشون رد بشین. بلکه باید مسیری رو انتخاب کنید که در طول حرکت دادن ستون مهره هاتون مهره و یا ستون مهره های دیگه ای نباشه.

نکته دیگه اینه که وقتی که یه جهت رو برای حرکتتون انتخاب کردین اما وقتی خواستین حرکتش بدین دیدین که به گوشه ها و یا یکی از اضلاع صفحه برخورد میکنه نگران نشین وقتی ستون مهره هاتون در طول مسیر حرکتش به یکی از اضلاع و یا گوشه های صفحه برخورد کرد اتفاقای زیر میوفته:

۱) ستون مهره ها توی مسیر حرکتش به صورت مستقیم به یکی از اضلاع برخورد میکنه که در این صورت در همون راستایی که به یکی از اضلاع خورده در همون راستا برمیگرده و به مسیرش ادامه میده

۲) ستون مهره ها توی مسیر حرکتش به صورت مورب به یکی از اضلاع برخورد میکنه که در این صورت مثل اینکه یه پرتو نور به آینه برخورد میکنه ستون مهره ها بازتاب میکنه به اندازه ۹۰ درجه و به مسیرش ادامه میده.

۳) ستون مهره ها توی مسیر حرکتش به یکی از گوشه ها برخورد میکنه که در این صورت در همون راستایی که به یکی از گوشه ها برخورد کرده در همون راستا هم برمیگرده و به حرکتش ادامه میده

۲) واکنش بین مهره ها رو حل و فصل میکنه

توی این بازی هر دو تا مهره، دو تا ستون مهره ها، یک ستون مهره ها و یک مهره که کنار هم قرار بگیرن همدیگرو دفع میکنن. دفع کردن یعنی چی؟ یعنی اینکه بین هر چیزی توی این بازی باید حداقل یک خونه فاصله وجود داشته باشه. بنابراین اگر که توی این بازی هر دو شی ء کنار هم قرار گرفتن باید یکی از اونها رو در جهتی که با هم همسایه شدن جا به جا کنید که حداقل یک خونه بینشون فاصله بیوفته. ممکنه وقتی یکی از دو شیء رو که کنار هم افتادن رو جابه جا میکنید که بینشون فاصله بیوفته، اون شی ء که تکونش دادین بیوفته کنار یک شیء دیگه که باز هم این دو تا همدیگرو در جهتی که کنار هم قرار گرفتن دفع میکنن و باید بازیکنی که نوبتشه یکی از اون دو شیء رو جا به جا کنه به نحوی که بینشون حداقل یک خونه فاصله باشه. توی همین واکنش بین مهره هاست که شما میتونید یه مهره رو بندازید از زمین بیرون و مهره رو مال خودتون کنید البته بیرون انداختن صرفا مختص مهره ها نیست شما میتونید ستون مهره های یک بازیکن دیگر رو هم بندازید بیرون که در این صورت کلی به نفعتون میشه توی قسمت بعدی در مورد این موضوع توضیح میدیم

۳) مهره هایی که از زمین بیرون انداخته رو جمع میکنه و جلوش میذاره

توی این بازی باید تا جایی که دستتون میرسه سعی کنید ستون مهره هاتون رو جوری جابه جا کنید که در اثر حرکتش مهره ها جوری کنار هم قرار بگیرن که وقتی همدیگرو دفع میکنن باعث بیرون انداختن مهره ها و یا ستون مهره های حریفاتون از زمین بشه. اگه شما توی نوبتتون هر مهره ای رو از زمین بیرون بندازین مهره مال شما میشه که هر مهره مشکی یک امتیاز، هر مهره نقره ای سه امتیاز و هر مهره طلایی پنج امتیاز داره. اما اگه شما بتونید ستون مهره های یه بازیکن دیگرو بندازید بیرون اگه توی ستون مهره هاش مهره ای باقی مونده باشه آخرین مهره ستونش رو ازش میگیرید و علاوه بر اون از بین مهره هایی هم که جمع کرده میتونید یه مهره رو به انتخاب خودتون بردارید.

حالا چه بلایی سر کسی که بیرون افتاده میاد؟

اول اینکه یک یا دو تا مهره ش رو از دست میده اما چطوری برگرده توی بازی؟

این بازیکن باید صبر کنه تا نوبتش بشه. توی نوبتش میتونه ستون مهره هاش رو بذاره تو یکی از خونه هایی که حاشیه سبز دارن. نکته اینه که میتونه ستونش رو توی هر خونه خالی با حاشیه سبز بذاره بدون هیچ محدودیتی حتی میتونه ستونش رو بذاره کنار یه مهره یا ستون مهره های یک نفر دیگه. اما اگه ستونش رو گذاشت دقیقا کنار یه مهره یا ستون مهره های دیگه اولین کاری که میکنه اینه که باید واکنش بین اشیاء رو حل و فصل کنه بعد ستونش رو حرکت بده و بعد دوباره واکنش بین مهره ها رو حل و فصل کنه.

تو یه حالت دیگه هم این اتفاق میوفته که بازیکن مجبور میشه توی نوبتش اول بازیش، ستونش رو  ببره تو یکی از خونه های با حاشیه سبز، اون وقتیه که بازیکن توی نوبتش نگاه کنه و توی تمام هشت جهتی که میتونه حرکت کنه مسیرش بسته باشه که در این صورت مثل مورد بالا اول باید ستونش رو به یکی از خونه های با حاشیه سبز منتقل کنه (این کار چون حرکت ستون مهره ها به حساب نمیاد بازیکن نباید وقتی ستونش رو از خونه ای که توش بوده بلند میکنه یه مهره باقی بذاره) بعد واکنش بین اشیاء رو حل و فصل کنه بعد ستونش رو حرکت بده (توی این مرحله باید از جایی که بلند میشه یه مهره باقی بذاره) و در نهایت مجددا واکنش بین اشیاء رو حل و فصل کنه و اگه مهره ای بیرون افتاد برای خودش برداره.

بازی کی تموم میشه:

به محض اینکه آخرین بازیکن آخرین مهره ستونش رو گذاشت و مراحل رو به ترتیب توی نوبتش انجام داد بازی تموم میشه و اون موقع باید امتیاز مهره هایی که هرکسی جمع کرده رو شمرد و کسی که امتیاز بیشتری بگیره برنده ست

گام سوم(نکته):

شما نمیتونید ستون مهره های خودتون رو بندازید بیرون.

دقت کنید که وقتی ستون مهره هاتون رو حرکت میدین یه مهره توی خونه ای که ازش بلند شدین به جا میذارین

وقتی تو یه خونه جدید میشینید سر ستونتون رو که فشار بدین به سمت پایین ستونتون روی صفحه میشینه

توی حل کردن واکنش بین اشیاء تو بازی دقت کنید که اشیاء در جهتی که باهم همسایه هستن از هم دور میشن

 خرید محصول

اشتراک.

پاسخ دهید